Kryzys w branży MICE zaczyna odchodzić w niepamięć, wiele osób z branży eventowej mówi o wzroście liczby zleceń a co się z tym wiąże powoli zwiększają się także budżety jakie klienci przeznaczają na tego typu imprezy. Aby pozyskiwać więcej zleceń musisz znać dobrze rynek na którym działasz. Dlatego trzeba poznać aktualne trendy które stanowią cenne źródło informacji o sytuacji branży i działaniach konkurencji. Fotografowie, agencje fotograficzne jak każda firma musi ciągle utrzymywać swoje usługi na najwyższym poziomie poprzez dostosowanie swoich usług do warunków rynkowych, wymagań i oczekiwań klientów. W ostatnim czasie rynek spotkań w Polsce przeszedł bardzo dużo zmian na lepsze.
Czynniki które wpływają na rynek MICE w Polsce:
- większą liczbę obiektów gdzie można zorganizować kongresy,targi, konferencje, wystawy, seminaria, eventy, imprezy firmowe, imprezy motywacyjne czy inne wydarzenia kulturalne,
- wzrost zainteresowania Polską wśród międzynarodowych organizatorów turystyki biznesowej (promocja Polski, oraz poszczególnych miast; obecność przedstawicieli na znaczących imprezach branżowych w Europie i na świecie)
- powiększająca się baza hotelowa, szczególnie 4 i 5 gwiazdkowych hoteli,
- nowe i zrewitalizowane obiekty m.in: Stadion Narodowy, ICE Kraków, Poznań Congress Centre, Kraków Arena, Targi Kielce, Wrocławskie Centrum Kongresowe itp,
- poprawiający się stan Polskiej gospodarki.
Wśród organizowanych imprez najczęściej wymienia się szkolenia i konferencje- tego typu spotkania organizowało odpowiednio ponad 90% i 60 % przebadanych obiektów (według badań rynku obiektów konferencyjnych w Polsce 2014 na 224 hotelach i obiektach szkoleniowo-konferencyjnych).
Eventy na które najczęściej potrzebni są fotografowie i procent przebadanych obiektów które zorganizowały takie imprezy:
- Imprezy integracyjne- ok. 34%
- Spotkania biznesowe- ok. 23%
- Spotkania okolicznościowe- ok 26%
- Kongresy- ok. 2,2%
Od rodzaju imprezy w dużym stopniu zależy czy organizator będzie potrzebował profesjonalnych usług fotograficznych. Ważnym czynnikiem jest także liczba uczestników(choć od wszystkiego zdarzają się wyjątki i obsługiwałem także imprezy, konferencje, gdzie było ok.15 osób) jednak fotograf zatrudniany jest do obsługi imprez gdzie jest ok. 100 osób. Z badań wynika, że ok 13% obiektów organizowało najczęściej imprezy dla ok. 100-150 osób, ok. 7% obiektów na 151-200 osób, ok. 4% na więcej niż 200 osób.
Z wielu raportów na temat branży eventów wynika jasno, że najwięcej imprez odbywa się w Warszawie w województwie mazowieckim, drugim pod względem popularności miejscem jest województwo małopolskie z Krakowem na czele,później mamy województwa śląskie, dolnośląskie i wielkopolskie. Nie jest to bez znaczenia jeśli chodzi o wpływa na cenę usług bo o ile dostajesz ofertę na wycenę eventu “u siebie na miejscu” to przy evencie oddalonym od miejsca zamieszkania o 200 km koszty dojazdu i ewentualnego noclegu mogą przesądzić o tym czy zdobędziesz zlecenie.
Jak zdobyć więcej zleceń na zdjęcia eventowe?
Klienci którzy chcą zorganizować event poszukują informacji o obiektach i usługach eventowych w różnych źródłach (podaję w kolejności zaczynając według mnie od najpopularniejszych):
- informacje od firm organizujących imprezę, agencji
- internet
- informacje uzyskane od współpracowników, znajomych i rodziny
- targi branżowe
- prasę i telewizje
Warto zatem skupić się na wyżej wymienionych miejscach i skupić się tam na reklamie swoich usług.
Na co jako fotograf powinieneś zwrócić uwagę aby pozyskać więcej zleceń?
Bardzo ważnym trendem jest zwiększenie świadomości klientów, na tematy organizacji imprez. Przy poważnych imprezach klienci zwracają uwagę na markę i firmę podwykonawców dające gwarancję pewnego standardu obsługi. Zdarza się, że agencje muszą sprecyzować z usług jakich podwykonawców będą korzystać. Dlatego powinieneś skupić się na budowaniu własnej marki.
- dopasowanie do potrzeb klienta,
- ostateczny materiał dopasowany pod event,
- jakość obsługi,
- optymalizacja ceny/kosztów usługi,
- bogata oferta dodatkowych usług fotograficznych,
- referencje od klientów.