Chyba każdy z nas potwierdzi, że w dzisiejszych czasach promocja i sprzedaż produktów bez zdjęć mija się z celem. Jest to po prostu działanie z góry skazane na porażkę i totalny brak zainteresowania wśród potencjalnych klientów. Dotyczy to zarówno sprzedaży internetowej, jak też tradycyjnej – na przykład poprzez drukowane katalogi reklamowe. Dźwignią handlu jest dobra reklama. Utożsamiamy ją z atrakcyjnymi i profesjonalnymi zdjęciami produktów. Aby osiągnąć sukces w sprzedaży, niezależnie od branży, marketing firmy należy oprzeć w głównej mierze na najwyższej jakości fotografii produktowej, ponieważ to ona stanowi podstawową wizytówkę oferowanego przez nas produktu.
Fotografia produktowa nie należy do najłatwiejszych dziedzin fotografii. Wymaga sporej wiedzy, doświadczenia i precyzji, by w odpowiedni sposób odzwierciedlić proporcje, fakturę i kształt fotografowanego obiektu. Równie istotne są: dobry kontrast, atrakcyjny kolor, właściwa jasność, tło i nieskazitelna ostrość. W tej gałęzi fotografii zdecydowanie nie ma miejsca na szalone zabiegi artystyczne.
Dobre zdjęcia produktów, zwane packshotami, muszą wiernie i bez przekłamań odwzorowywać dany produkt. Powinny pokazywać jak najwięcej szczegółów, dzięki którym potencjalny kupujący będzie miał wrażenie, jakby oglądał te produkty na żywo – tak, jak w normalnym sklepie. Niektórzy uważają fotografię produktową za jeden z najbardziej nużących działów fotografii z uwagi na to, że brakuje tam miejsca na wyrażenie emocji i ukazanie artyzmu – być może właśnie dlatego naprawdę profesjonalnych i dobrych zdjęć produktowych jest tak niewiele.
Dobre zdjęcia produktowe przyciągają odbiorcę
Odpowiednia prezentacja oferowanego przez nas produktu ma wielkie znaczenie. Zdecydowaną większość informacji o otoczeniu człowiek odbiera bowiem za pomocą bodźców wizualnych. Co to właściwie oznacza? Przede wszystkim to, że klienci „kupują oczami”. We współczesnym, zabieganym i zwariowanym świecie konsumenci nie zwracają uwagi na tekst, ale przede wszystkim na obraz. Produkt bez zdjęcia niestety skazany jest na niepowodzenie, ponieważ znika on na tle innych, konkurencyjnych artykułów. Nie da się ukryć, iż konkurencja jest ogromna, a więc tylko dobrze i rzetelnie zaprezentowany produkt ma szansę zwrócić uwagę klienta, wzbudzić jego zaufanie i go zainteresować.
Rynek jest obecnie niesamowicie wymagający – klienci stawiają fotografom naprawdę wysokie wymagania, dlatego wybić się z tłumu mogą jedynie najlepsi i najbardziej doświadczeni specjaliści w dziedzinie fotografii produktowej. Cennik tego typu sesji uzależniony jest przede wszystkim od liczby zdjęć i stopnia skomplikowania zlecenia.
Co osiągamy dzięki dobrym zdjęciom produktów?
Fotografia produktowa to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Posiadając dobre zdjęcia produktowe osiągamy więcej niż połowę sukcesu sprzedażowego. Poprzez zdjęcie budujemy oraz promujemy pozytywny wizerunek nie tylko naszego produktu, ale też naszej marki. Mamy też ułatwione zadanie jeśli chodzi o przygotowanie atrakcyjnych materiałów reklamowo-marketingowych (w prasie, katalogach branżowych czy zwykłych ulotkach). Dobra fotografia produktowa jest ponadto kluczem do skutecznej sprzedaży internetowej i stanowi doskonałą inwestycję w przyszłość i rozwój firmy.
Do czego wykorzystujemy zdjęcia produktowe (packshoty)?
Z oferty fotografii produktowej najczęściej korzystają producenci rozmaitych dóbr oraz ich dystrybutorzy. Packshoty (zdjęcia produktów) umieszczane są zarówno w drukowanych materiałach informacyjno-reklamowych, jak i w postaci elektronicznej. Oto kilka przykładów:
- Firmowe strony internetowe
- Serwisy aukcyjne (np. Allegro)
- Portale internetowe (również społecznościowe)
- Foldery i ulotki
- Katalogi (fotografia katalogowa)
- Prezentacje oraz raporty roczne
- E-sklepy (zdjęcia do sklepów internetowych)
Niekwestionowaną ideą fotografii produktowej jest umiejętne wyeksponowanie fotografowanego przedmiotu. Najprostszym i jednocześnie najpopularniejszym rozwiązaniem są zdjęcia na białym tle, na których uwaga odbiorcy nie jest zakłócona dodatkowymi elementami zdjęcia, gdyż skupia się ona tylko i wyłącznie na samym produkcie. Wiele osób charakteryzuje dobre, produktowe zdjęcia na białym tle jako estetyczne i właśnie taką rolę powinny one spełniać.
Warto dodać, że dzięki packshotom, czyli profesjonalnym zdjęciom produktowym można z powodzeniem tworzyć fotografię katalogową, gdzie efektem końcowym będzie firmowy katalog produktów lub po prostu folder reklamowy. Dobre packshoty idealnie sprawdzą się też jako zdjęcia do sklepów internetowych, gazet, ulotek, banerów i wielu innych materiałów informacyjno-promocyjnych.
Sprzedawaj dzięki fotografii produktowej
Jedno zdjęcie może wyrazić więcej niż 1000 słów. Te słynne słowa idealnie pasują do specyfiki fotografii produktowej. Dobre zdjęcia produktów mają je sprzedawać. Tworząc nawet wielostronicowe opisy niestety nie osiągniemy tego, co możemy osiągnąć za pomocą jednej, profesjonalnej fotografii, która dobrze ukazuje nasz produkt. Ludzie z reguły nie czytają opisów produktów, a przynajmniej nie w pierwszej kolejności – to od zdjęcia wszystko się zaczyna.
Od dobrego zdjęcia produktowego (packshotu) zaczyna się sprzedaż, a na tym nam przecież najbardziej zależy.