3 (nie)banalne motywatory, które pomogą Ci w profesjonalnym fotografowaniu imprez
Można śmiało powiedzieć, że fotografowanie imprez jest niezwykle inspirującym i ciekawym zajęciem. Uczestnicy różnego rodzaju eventów chętnie wykonują pamiątkowe zdjęcia, zaś w dobie smartfonów stało się to już wręcz powszechne. Czy jednak powstałe w ten sposób fotografie można zaliczyć do profesjonalnej fotografii eventowej? Dlaczego firmy zatrudniają doświadczonych fotografów do obsługi fotograficznej konferencji, szkoleń czy spotkań integracyjnych? W czym tkwi sedno sprawy? Otóż, profesjonalną fotografię eventową na najwyższym poziomie mogą wykonywać tylko nieliczni. Jak być jednym z nich?
Fotografia eventowa jest szczególnym rodzajem reportażu, ma jednocześnie dokumentować wydarzenie, prezentować najważniejsze jego elementy, a co najważniejsze – odzwierciedlać atmosferę towarzyszącą imprezie. Jednak to nie wszystko. Atrakcyjnie i profesjonalnie zrealizowany fotoreportaż z eventu jest niepowtarzalną, jedyną w swoim rodzaju wizytówką firmy. Ze zdjęciami zapoznawać się będzie szefostwo firmy, pracownicy oraz klienci. Interesujący i niebanalny fotoreportaż pozwoli uzyskać nam jak najlepsze referencje, a to – być może – przyniesie nam nowe propozycje współpracy. W niniejszym artykule pragnę zaprezentować trzy, moim zdaniem, najistotniejsze motywatory dla fotografów na eventy. Mam nadzieję, że zebrane refleksje będą pomocne w realizacji wielu fantastycznych fotoreportaży.
Motywator 1: Zawsze bądź najlepszy
Codziennie warto stawiać sobie poprzeczkę coraz wyżej, nawet wtedy, gdy wydaje się nam, że swoje najlepsze zdjęcie już dawno wykonaliśmy. Jeżeli podchodzimy do każdego naszego zlecenia rzetelnie i profesjonalnie – z pewnością będziemy mogli liczyć na dobre referencje i kolejne zlecenia. Może się tak zdarzyć, ze zadowolony klient poleci nasze usługi swojemu znajomemu – a dla nas to wymarzona sytuacja oraz nowa szansa na wykonanie jeszcze lepszych zdjęć. Nie osiadajmy więc na laurach, ponieważ najlepsze wciąż jest przed nami!
Motywator 2: Nie daj się zaskoczyć
Fotograf na eventy nie ma przed sobą łatwego zadania. Powinien on w odpowiedni sposób dostosować się nie tylko do charakteru odbywającej się imprezy, ale też do kultury korporacyjnej firmy, dla której wykonuje zlecenie. Przed planowanym wydarzeniem warto spotkać się z klientem i omówić wszystkie szczegóły dotyczące współpracy, aby nie dać się niczym zaskoczyć w trakcie imprezy.
Dowiedzmy się wszystkiego o organizowanym evencie: co to za wydarzenie, gdzie ma się odbyć, kto będzie w nim uczestniczył, jaki jest ramowy plan, czy są przewidziane dodatkowe atrakcje i niespodzianki itd. Ponadto ustalmy ramy czasowe naszej pracy, zapytajmy wprost o oczekiwania klienta co do zdjęć, na co (i na kogo) mamy kłaść szczególny nacisk oraz co jego zdaniem będzie najważniejsze podczas eventu. Każdy, nawet najmniejszy, szczegół może być dla nas istotny – nie bójmy się pytać i pamiętajmy, że robimy to wszystko po to, by jak najlepiej zrealizować zlecenie.
Podczas spotkania trzeba być również przygotowanym na najbardziej oczywiste pytanie
odnośnie fotografii eventowej – cennik usług. Nie da się ukryć, iż ceny w tym przypadku są uzależnione od bardzo wielu czynników, należy więc dokładnie dopytać naszego klienta o wszystkie jego wymagania, a dopiero wtedy rozmawiać o konkretnych kwotach.
Niektórzy mogą zastanawiać się, w jakich miejscach realizowana jest najczęściej fotografia eventowa – Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk? Śmiało można powiedzieć: cała Polska i nie tylko! Może się tak zdarzyć, że jednego dnia realizujemy zlecenie jako fotograf na eventy w Warszawie, zaś kolejnego dnia jesteśmy już w Paryżu, a potem w Lublinie. Każdy profesjonalny fotograf eventowy musi być przygotowany na częste podróże, jest to wpisane w charakter tejże pracy i w znaczący sposób wpływa na wysoką jej atrakcyjność.
Motywator 3: Zapomnij o monotonii
Jedną z najgorszych katastrof w fotografowaniu imprez jest powiew monotonii. Pamiętajmy, że efekt końcowy powinien powalić klienta na kolana, oczywiście w sensie pozytywnym! Podczas pracy nie ulegajmy schematom i utartym ścieżkom. Szukajmy nieszablonowych ujęć, stosujmy rozmaite techniki fotografowania oraz różne obiektywy. Oprócz spełnienia podstawowych wymagań klienta co do zdjęć zawsze dodajmy coś od siebie. Pomysłowość, nowoczesność, powiew świeżości i niebanalna kreatywność to są kluczowe pojęcia, które nieustannie mają nam towarzyszyć w fotografii eventowej. Przewidujmy zachowania ludzi, zawsze bądźmy gotowi na uchwycenie energii odbywającego się wydarzenia.
W poszukiwaniu nowych, ciekawych ujęć z pewnością pomoże nam zmiana punktu widzenia. Czasem wystarczy położyć się na podłodze albo wejść na balkon, aby stworzyć fantastyczne zdjęcie. Nie bójmy się też „szalonych” kątów – odbiorcy docenią nietypowe i zwariowane zdjęcia, zwłaszcza, gdy będą one pasowały do charakteru imprezy. Jeżeli ktoś zapyta nas ze zdziwieniem, w jaki sposób udało nam się zrobić jakieś zdjęcie – możemy czuć się docenieni.
Zamiast podsumowania…
Na koniec chciałbym dodać, iż dobrym fundamentem w profesjonalnym fotografowaniu imprez jest indywidualne podejście do klienta, spostrzegawczość, elastyczność oraz „niewidoczność” w trakcie wydarzenia. Pamiętajmy jeszcze o jednym: nie jest najważniejsze, co lub kogo fotografujemy, ale to, w jaki sposób to robimy. Te słowa powinny zmotywować nas do działania i uruchomienia wyobraźni podczas realizacji najlepszych zdjęć eventowych.