Profesjonalnie wykonane zdjęcie wizerunkowe, to bodaj najważniejszy element kreowania wyobrażenia o osobie publicznej. Najczęściej to właśnie na zdjęcia, publikowane w mediach, w internecie czy na stronach firmowego folderu, zwracamy uwagę w pierwszym momencie. Zdjęcia, to pierwsze materiały, z którymi stykają się szukając o nas informacji, potencjalni klienci, współpracownicy i konkurenci. Pierwszego wrażenia nie da się przecenić! Wpływa ono w sposób niezwykle istotny na budowanie naszego wyobrażenia, ale również stosunku do osoby, którą widzimy. Jeśli jest to osoba publiczna, lider firmy czy jej reprezentant –wrażenie, jakie zrobi na nas przekłada się nie tylko na późniejsze relacje osobiste czy biznesowe, ale wpływa też w istotny sposób na wyobrażenie o firmie, instytucji, jaką reprezentuje.
Naprawdę dobre zdjęcia wyróżniają się, zapadają w pamięć i są sugestywne. Aby wykonać tego rodzaju portret biznesowy, trzeba być nie tylko bardzo dobrym fotografem, ale też po trosze psychologiem i PR’owcem. Dobry portret pokazuje osobowość i charakter fotografowanego człowieka. Mówi o nim całą prawdę. Jednak w portrecie biznesowym nie to jest istotą problemu. Tu zadanie jest dużo bardziej skomplikowane. Zadaniem fotografa jest wykreowanie założonego wizerunku. Dlatego tak ważna jest umiejętność wykorzystywania gestykulacji, mowy ciała i innych atrybutów osobowości, by podkreślić i uwypuklić te cechy portretowanej osoby, które tworzą spójny z filozofią firmy wizerunek biznesowy.
Fotografie wizerunkowe powstają najczęściej podczas indywidualnych sesji zdjęciowych, organizowanych dla liderów, menadżerów czy osób kluczowych dla firmy. Zdjęcia mogą być wykonywane w specjalnie do tego zaaranżowanym studio. Jednak, gdy planem zdjęciowym jest środowisko pracy, nadaje im to walor autentyczności i pozwala osobom portretowanym czuć się swobodnie. Wykonanie naprawdę profesjonalnych portretów biznesowych wymaga zaangażowania sporej grupy fachowców. Oprócz fotografa w sesji zdjęciowej uczestniczą najczęściej stylista, wizażysta i fryzjer. Czasem wspomaga ich grafik komputerowy.
Co ważne- zanim przystąpimy do organizacji sesji zdjęciowej, powinniśmy ustalić z osobą decyzyjną, jakiego efektu oczekuje, czego spodziewa się po zdjęciu. Te informacje są istotne dla obu stron, ponieważ bardzo często wizja twórcy odbiega od oczekiwań zleceniodawcy. Nawet najlepszym fotografom, którzy zlekceważyli wagę ustaleń początkowych zdarza się, że w rezultacie klient nie jest zadowolony z efektu ich pracy. Wystarczy jednak, przed przystąpieniem do realizacji zlecenia, ustalić wzajemne oczekiwania obu stron, by uniknąć nieporozumień.