Strona główna / Fotografia reklamowa / Zdjęcia studyjne – w studio czy w terenie?

Zdjęcia studyjne – w studio czy w terenie?

 

Dzięki dostępnemu obecnie sprzętowi, pojęcie fotografia studyjna wcale nie oznacza zdjęć wykonanych w studio. Zarówno gabaryty aparatów fotograficznych i świateł, jak i możliwość zasilania ich akumulatorami, daje nam swobodę wyboru miejsca. Nie ma to dziś większego znaczenia czy zechcemy zdjęcia wykonać w typowym studio, na dachu wieżowca, w podziemnym parkingu czy na terenie fabryki. Oczywiście – studio daje nam komfort większej kontroli nad światłem i warunkami pracy. Plener jest bardziej nieprzewidywalny. Jednak dzięki postępowi technicznemu, jaki się dokonał w ostatnich dziesięcioleciach – mamy wybór.

Warunki studyjne – taniej czy drożej? 
Pozornie tylko, wykonanie zdjęć studyjnych w terenie, wydaje się wiązać z niższym kosztem ich wykonania. Do takich wniosków, dochodzą często osoby będące na początku swojej drogi do profesjonalnej fotografii. Wyposażenie studia fotograficznego oraz oświetlenie, które można uznać za przyzwoite, coraz częściej osiągalne jest w cenie, która nie przyprawia o zawrót głowy. Również wynajęcie studia- na dzień czy dwa, przy określonym budżecie oferowanym przez klienta, nie powinno stanowić problemu. W terenie – ze względu na jego nieprzewidywalność, możemy potrzebować dużo więcej sprzętu. W niektórych przypadkach, wybierając plener musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami za sprzęt oświetleniowy, tło oraz noclegi czy catering dla ekipy. Dla niektórych klientów, fakt posiadania studia, świadczy o prestiżu czy stabilności fotografa, ale to już zupełnie inny temat.

Światło pod kontrolą
Decydując się na zdjęcia studyjne musimy mieć świadomość, że jedną z kluczowych kwestii jest tu światło i operowanie nim. Ważna jest zarówno liczba źródeł światła, jak i jego charakterystyka. Nawet w plenerze a może zwłaszcza tam, by osiągnąć wrażenie naturalności, światło słoneczne może nie wystarczyć. Zazwyczaj szukamy jednego głównego źródła światła oraz kilku dodatkowych, tworzących wrażenie światła odbitego. Wszystkie powierzchnie, ściany podłogi czy szyby wpływają na oświetlenie fotografowanego obiektu. W kontrolowanych warunkach, rolę powierzchni odbijających światło pełnią wielopłaszczyznowe blendy fotograficzne. Niekoniecznie musimy sięgać po drogi sprzęt. Doskonale sprawdzi się tu płyta styropianowa czy karton o większej powierzchni a w terenie naturalna ściana, powierzchnia plaży czy szyba. Problem może stanowić jedynie kolor odbitego światła, który zmienia temperaturę barwy fotografowanego obiektu, wpływając na  niego – korzystnie lub niekorzystnie.  Innym istotnym problemem związanym ze światłem w terenie, jest jego charakterystyka, która zmienia się wraz z porą dnia i roku. W studio, by osiągnąć podobny efekt, będziemy musieli sięgnąć po modyfikatory światła – czyli różnego rodzaju softboksy, reflektory, materiały zmiękczające lub odbijające światło oraz filtry czy nasadki. Producenci światła studyjnego mówią nawet o kilkudziesięciu różnorodnych modyfikatorach. Co ciekawe, kiedyś fotografowie radzili sobie inaczej, stosując w ich miejsce różnego rodzaju kalki czy kolorowe folie.

Fotograf posiadający dużą wiedzę i wyobraźnię, poradzi sobie w każdych warunkach. Wykonanie zdjęć studyjnych w terenie czy w typowym studio, nie stanowi problemu w rozumieniu technicznym. Dużo ważniejsza jest koncepcja zdjęcia i efekt jaki zamierzamy osiągnąć.

O Bartek Dziedzic

Bartek Dziedzic Fotograf urodzony w Krakowie. Zawodowo zajmuje się fotografią reklamową, biznesową, produktową oraz eventową. Swoje usługi świadczy na terenie całej Polski, najczęściej jednak wykonuje sesje w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach i Łodzi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *